PERTANDINGAN ESEI INTEGRITI
TEMPAT KETIGA (2006)

WAN HASIFI AMIN BIN WAN ZAIDON
MAKTAB RENDAH SAINS MARA KUALA KUBU BHARU

PERANAN RUKUN NEGARA DAPAT MEMBENTUK WARGA BERINTEGRITI

“…Saya menyeru warga Malaysia berusaha bersama saya memperkukuhkan perpaduan nasional. Kita harus mempertahankan dan meningkatkan hubungan harmoni yang terjalin dalam kalangan warga yag berlatarbelakangkan pelbagai agama, kaum, budaya dan bahasa. Kita harus terus istiqamah dalam membina satu kesamaan identiti yang kukuh berakar dalam persekitaran Negara Malaysia, berlandaskan segala keistimewaan yang terkandung dari pelbagai budaya. Kita hendaklah terus menghargai semangat toleransi dan saling menghormati yang menjadi penentu kepada kedamaian dan perdaduan yang kita capai…”.

Begitulah ungkapan Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi selaku Perdana Menteri Malaysia yang kelima dalam merealisasikan sebuah ideologi yang bergelar Rukun Negara. Prinsip-prinsip kehidupan, nilai-nilai kenegaraan dan norma-norma sosial yang meliputi aspek keagamaan, kebudayaaan, ekonomi, politik dan perundangan senantiasa menjadi inti sari dalam ideologi ini berikutan peristiwa berdarah 13 Mei 1969, dengan rasminya tertubuhlah Majlis Perundingan Negara oleh Pengarah Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) di bawah Undang-Undang Darurat yang diwartakan pada 29 Januari 1970. Mesyuarat pertamanya pada 27 Januari 1970 yang dipengerusikan oleh Pengarah MAGERAN Allahyarham Tun Abdul Razak bin Dato’ Hussein telah merumuskan agar satu ideologi nergara yang mampu mengatasi garis pemisah antara kaum dibentuk. Berasaskan keputusan tersebut, maka lahirlah Rukun Negara yang diisytiharkan oleh Yang di-Pertuan Agong ke-Empat pada 31 Ogos 1970 sempena ulang tahun ke-13 kemerdekaan negara.

Rukun Negara yang menjadi pedoman kepada seluruh rakyat Malaysia jelas merupakan kunci kepada masyarakat pelbagai kaum di Negara ini untuk membentuk warga berintegriti.

Perkataan warga menurut kamus Dewan edisi ke-Empat boleh didefinisikan secara amnya sebagai ahli dalam sesebuah institusi kemasyarakatan manakala integriti bererti sempurna atau keadaan sempurna dan utuh. Integrasi dua gagasan kata ini dapat disimpulkan sebagai sebuah masayarakat yang kukuh ciri-ciri moral dan etikanya dengan para warganya mempunyai nilai keagamaan dan kerohanian yang utuh, dan dtunjangi oleh budi pekerti yang luhur.

Ideologi negara ini menggariskan lima prinsip yang lahir daripada aspirasi masyarakat dan negara Malaysia, dibentuk mengikut acuan Malaysia dan dimiliki bersama oleh rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan agama. Menyentuh kepada perihal ini, prinsip kepercayaan kepada tuhan telah digariskan sebagai prinsip pertama dalam Rukun Negara. Melalui kepercayaan beragama inilah menjadikan bangsa dan negara yang berdaulat. Secara rasminya, agama Islam telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai agama rasmi Persekutuan, tetapi agama-agama dan kepercayaan-kepercayaan lain boleh diamalkan dengan aman dan tenteram walau di mana bahagian dalam Persekutuan dan tindakan amalan diskriminasi berasaskan alasan perbezaan agama ditegah sama sekali. Justeru, dapat melahirkan warga yang pegangannya selari dengan salah satu objektif khusus Pelan Integriti Nasional (PIN) iaitu menggalakkan semangat bertanggungjawab dalam kalangan anggota masyarakat serta mendorong perkembangan masyarakat sivil yang menjunjung prinsip integriti dan bergerak cergas menegakkan integriti.

Sistem demokrasi berpalimen dan raja berpelembagaan dengan seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua Negara dan lambang perpaduan rakyat merupakan corak system pemerintahan di Malaysia. Sehubungan itu, kesetiaan kepada raja dan negara telah digariskan sebagai prinsip kedua dalam Rukun Negara. Seterusnya, dapat membentuk masyarakat yang menumpukan sepenuh taat setia, jujur dan ikhlas kepada raja dan negara.

Prinsip ketiga adalah keluhuran perlembagaan negara yang merupakan undang-undang tertinggi bagi melahirkan warganegara yang menghindari gejala rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa serta mempunyai tahap kualiti hidup dan kesejahteraan masyarakat yang tinggi. Setelah bermusyawarah dan mendapat sebulat suara daripada semua kaum dan pihak perlembagaan ini yang merupakan satu kontrak sosial yang tidak boleh diganggu gugat oleh mana-mana pihak digubal.

Kedaulatan undang-undang mepupakan prinsip keempat Rukun Negara. “Ada batang mati, ada cendawan tumbuh”. Tanpa undang-undang, hidup bernegara akan menjadi kucar-kacir. Undang-undang dapat menjamin kehidupan anggota masyarakat agar bergerak dengan licin dan teratur seterusnya dapat melahirkan warganegara yang berdisiplin dan hidup dalam keadaan yang aman dan harmoni.

Prinsip kelima iaitu kesopanan dan kesusilaan menekankan perkembangan personaliti dan tingkah laku masyarakat untuk membentuk negara yang “airnya jernih, ikannya jinak” yakni bersopan santun dan bersusila sejajar dengan kempen Budi Bahasa dan NIlai Murni.

Dalam membentuk warga yang berintegriti iaitu seimbang dan harmonis yang tiada cacat celanya, dengan sebulat suara rakyat Malaysia menggariskan beberapa objektif yang ingin dibentuk.

Antaranya dengan mencapai perpaduan yang lebih erat, yakni semua rakyat hendaklah mendukung cita-cita untuk membentuk satu bangsa dan negara yang warganya sentiasa menganggap diri mereka sebagai rakyat Malaysia tanpa mengira keturunan dan keperccayaan masing-masing. Dasar pecah dan perintrah kerajaan kolonial British jelas meninggalkan impak yang besar kerana wujudnya jurang dan ketidakseimbangan ekonomi antara kaum. Namun, dengan pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru berjaya merapatkan jurang antara kaum serta wilayah sekaligus memupuk semangat perpaduan yang lebih erat lagi. Bak kata pujangga Melayu, “seperti telur dua sebandung, pecah satu pecah keduanya”, “hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicicah”, “bagai aur dengan tebing” jelas menggambarkan nilai bersatu-padu dalam kehidupan. Tanpa Rukun Negara ini, nescaya wujudlah komuniti masyarakat yang tidak aman sekaligus evasif, yakni bersikap “seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing” dalam diri masyarakat madani yang tidak berintegriti.

“Bulat air kerana pembentung, bulat kata oleh muafakat”.
Begitulah peribahasa Melayu yang dapat menggambarkan memelihara cara hidup demokratik sudahpun menjadi dogma yang dipegang teguh oleh rakyat Malaysia melalu Rukun Negara yang menjadi wahana perdananya. Kebebasan hak asasi dan kebebasan berpolitik rakyat Malaysia senantiasa dijamin oleh Perlembagaan Negara asalkan tidak bersikap seperti “ada tangga, hendak memanjat tiang”. Kendatipun begitu, hak serta kebebasan yang diberikan ini tidak boleh disalahgunakan atas nama demokrasi untuk membakar semangat perkauman atau bagi memusnahkan demokrasi. Perihal ini akan melahirkan warga yang senantiasa mengutamakan kepentingan negara lebih berbanding kepentingan sesuatu kaum atau pihak bagi mengelakkan keselamatan dan kestabilan Negara daripada terancam.

Mencipta satu masyarakat yang adil, yakni masyarakat yang bersama-sama menikmati kekayaan negara dan bebas daripada penindasan dan cengkaman daripada pihak-pihak yang lain serta segala yang berlaku bak “air yang jernih, sayak yang landai” merupakan salah satu peranan dominan ideologi negara ini dalam membentuk warga berintegriti. Melalui Dasar Pensyarikatan Malaysia yang diperkenalkan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia ke-Empat, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada tahun 1983 dapat mewujudkan kerjasama antara sektor awam dan sektor swasta agar kekayaan negara dapat dibahagikan dan dinikmati dengan adil dan saksama. Selain itu, bagi mencapai tujuan ini pihak-pihak yang lemah akan dibantu agar mereka mempunyai peluang yang sama untuk bersaing dengan pihak-pihak yang lebih maju.

Warga yang bersikap liberal adalah warga berintegriti. Warga ini bebas mengamalkan doktrin yang terkandung dalam ajaran agama, adab resam dan kebudayaan masing-masing. Negara kita sesungguhnya yang kaya dengan budaya dan adab resam yang diamalkan oleh masyarakat madani yang terdiri daripada pelbagai kaum. Namun, perihal ini bukanlah menjadi satu aspirasi kepada berlakunya pertelingkahan dan permusuhan kaum. Malah, perbezaan ini sentiasa diambil dan diterapkan dalam diri anggota masyarakat agar keadaan yang berlainan kebudayaan ini boleh menguntungkan dan menjadi sumber kekuatan kepada bangsa dan Negara Malaysia.

Arus globalisasi tanpa limitasi dalam marcapada kini sedang menyaksikan perubahan-perubahan yang begiru drastik dan ekstrim sekali dengan pelbagai ledakan sains dan teknologi dalam era globalisasi. Justeru, menjadi satu tanggungjawab dalam membentuk sebuah masyarakat yang berprogresif iaitu sebuah masyakat yang menuju perbaikan atau kemajuan. Merujuk konteks ini, masyarakat progresif merupakan satu masyarakat yang bergerak sejajar dengan kemajuan sains dan teknologi yang akhirnya menjadikan Malaysia sebuah Negara maju sebagaimana matlamat Wawasan 2020. Namun, kemajuan tersebut adalah kemajuan sebuah warga yang tidak pernah tergelincir daripada landasan keagamaan dan nilai-nilai ketuhanan.

Rangkap ke-Sebelas dalam Syair Jong Pecah karya Adibah Amin yang dipetik dari buku Antologi Kerusi menggambarkan penyair berdoa kepada tuhan agar bangsanya senantiasa bersatu-padu dan tidak tergelincir daripada landasan agama jelas sekali memaparkan betapa pentingnya nilai perpaduan dipupuk dalam diri seseorang individu. Begitu juga tidak kurang pentingnya pembangunan diri secara menyeluruh dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek.

Ya illahi Tuhan yang Rahman,
Teguhkan bangsaku dalam iman,
Ke arah perpaduan berikat pedoman,
Agar sejahtera zaman-berzaman.

Akhirulkalam, perpaduan kaum merupakan satu tunjang utama dalam usaha membentuk masyarakat yang cemerlang, gemilang dan terbilang dari segi jasmani, rohani dan inteleknya. Rukun Negara ekoran peristiwa berdarah 13 Mei 1969 dapat menyedarkan kita semua, yakni rakyat Malaysia akan betapa pentingnya bersatu-padu dan hidup drngan aman dan damai serta menghindari sifat curiga-mencurigai antara satu sama lain.

Rukun Negara wadah penjanaan warga berintegriti.

1291 patah perkataan

5 comments

  1. tatey ein  

    esei yang baik,teruskan!!

  2. sumayya  

    wah bestlah

  3. c.tie  
    This comment has been removed by the author.
  4. c.tie  

    thnk you.. punya la cari lam buku bnda ni xder pon..
    esop paper..
    dlm past year nyer question tnye bnda ni..
    nsb bek jmpa blog ni..
    tQ sgt2.. budak yg baru nk blajar pntngnyer perpaduan...(n_n)

  5. bieya205  

    selamat sejahtera..mohon jdkan teks sbgai rujukan..tq

Post a Comment

 
Serenity Blogger Template