Alhamdulillah!! Finally, berjaya jugak aku menjual Modem Skylink ni. walaupun hanya 3500Ruble je dari harge asalnye yg 5000Ruble. Heehee..~~ ini lah akibatnye kalo menurut hawa nafsu. Dah beli, skali pakai sebulan je. Tak ke membazir namenye tu. Nasib baik ade pakcik Russia nak beli. Setelah pelbagai ikhtiar diambil dalam usaha nak menjual modem ni. Akhirnye, tercetus la idea nak mengiklankan modem ni kat www.irr.ru. Website ni ala2 ebay la.. tapi die khas untuk Russian and negara TAN-TAN (misalnye, Kazakhstan, Uzbekistan etc). senang citernye untuk negara-negara CIS kot.

Setelah 2 ari aku mengiklankan modem ni. Sedang aku mengstudikan diri dengan histology, dapat satu panggilan.. nombor yang tidak dikenali.



■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■


☺Pakcik Russia: “allo!! zdrastvui!!!

☻Saya: Allo..!! zdrastvuite!

☺Pakcik Russia: …@$#$@%@... modem …@$#$@%@... Modem…. Skylink …@$#$@%@... Dliya nautbuk…@$#$@%@... Allo… allo..” (byk sbnrnye yg pakcik ni ckp, yg “…@$#$@%@... “ tu mksudnye ayat yg tidak ak fahami.. haha.. bahasa Russia ak mmg teruk!)

☻Saya: allo.. (diam nak dekat 2minit kot.. huuhu.. terpakse pk punye lame nk ckp ayat ape ni..

☺Pakcik Russia: allo!!!! Ti tam???!!! (ganasnye pakcik ni.. tengking ak lak.. hoho.. kerek sungguh, xnak jual japg)

☻Saya: Da!! Da!! Ya tut!!! Nu.. harasho.. ti smotrish moi modem v internete? Kak tebya zavut?

☺Pakcik Russia: Da.. …@$#$@%@... ya smotril tvai modem v internet(sy tgk modem tu kat internet… nu.. sicas.. gavarim o modem.. skolka stoet prodam?( bpe harge nak jual)

☻Saya: 3500ruble

☺Pakcik Russia: aaa……@$#$@%@... 3000 mozhna?(300 je x leh ke?)..…@$#$@%@...…@$#$@%@...…@$#$@%@...…@$#$@%@...(byknye die merapu..)

☻Saya: Nelzhiya2(xleh2)… ya kupil eta 5000ruble.. tolka adin meseatsia poderzhal.. (sy bli 5000, pastu pakai sebulan je..)


Then,die smpat lak bersembang2 sket ngan ak. Die pelik sbb ak ni bkn Russian, pastu jual barang kat website Russia. Pe yg pelik nye kan. Da mmg ak study and duduk kat Moscow ni. Selepas beberape minit kemudian..


☺Pakcik Russia: Paka..

☻Saya: Paka.. spasiba vam


■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□■



Masa ari Sabtu sebelah petang tu, seperti yang dijanjikan ngan pakcik tu nak jumpa kat Zara Okhotni Riyad. Sepanjang nak menjual tu.. ya ﷲ … betape susahnye ak nk communicate dengan pakcik Russia ni. Die x pandai ckp English. Mcm2 die tanye. Dkt 2 jam gak kot dok kat ctu.. Dengan bahase Russia ku yang teruk. Sonok jugak bersembang dengan pakcik ni. Peramah sungguh pakcik ni.Pastu, die x abis2 menasihati aku supaye belajar bahase Russia banyak2.Yang lebih pentingnye, nak bagi taw betape pentingnye bahase Russia ni di negare Russia ni.. bukan Russia je. Tak kire la di mana kite berade, kte msti menguasai bahase kebangsaan mereka dgn sebaik2 nye.. dan aku berase sgt seronok sbb dapat menjual modem tu. Haha.. Mane ar taw ni turning point tuk ak jadi seorg businessman die bumi Moscow ni.. ☻☻☻ huhu.. ciaucincaw~~~ (^_^)







8 comments

  1. z.a.z  

    wooo..pandai ko ckp rusiaaa..hehe~

  2. WAN HASIFI AMIN  

    wuhuu..
    mne ade pndai cik zuren oi..
    gagap2 jek..
    hehe.. XD

  3. z.a.z  

    nnt bole ajar aku~..ngeeee :D

  4. WAN HASIFI AMIN  

    ade pengerasnye.. ngehehehe~~
    XD

  5. eNdY  

    heheh~
    disini dlm perbualan ko n pakcik tuh terdpt beberapa asyibka..
    heheh
    kite same2 btolkan grammar msng2 ek..
    ko nye ayat..

    "kak tebya zavut??"
    "spasiba vam.."

    skian saje laporan dr aku

  6. WAN HASIFI AMIN  

    mm..
    davai2
    ak msti imrpovekn Ruski ak b4 masuk 4th year
    ko da gmpak da..
    tp rse2nye,ak xmmpu nk btolkn ko~~
    huhu~
    ko jela betolkn ak

    nnt ak kaji kesalahan ayat ni ek.
    "kak tebya zavut??"
    "spasiba vam.."

    -TQ

  7. zada  

    err..x tanye kat pakcik tu "ada anak pompuan x?"hehe..lg cepat blajar bahasa russia...

  8. WAN HASIFI AMIN  

    hehehe~
    tu r,lupe lak sy nk tanye
    xpe2, nnt ble2 ade chance lg,
    sy tanye ek..
    huhu~~ XD

Post a Comment

 
Serenity Blogger Template